maandag 23 november 2015

Doorgeschoten prei eetbaar

Nee, er staat niet kerstengel, maar kernstengel. Ik gooi die altijd weg omdat ik het niet vertrouw. Misschien is het ongezond of smaakt het vies. Of is het misschien toch wel te consumeren?


Soms heeft prei een hard stuk in de stengel, een soort stok.

Kun je die prei dan nog wel eten? Ik heb namelijk gehoord dat de goede energie dan in di. Ik lees op het forum steeds over doorschieten. Nu heb ik wel een beetje idee wat dat is, maar wat zijn de gevolgen voor de gewassen die je wilt eten? Wordt het minder lekker na te zijn doorgeschoten ? Mijn uien beginnen te bloeien!


Een exclusieve groente vind ik dan die bloemstengel die zich nu binnenin vormt. Zolang die nog niet boven de bladeren uitpriemt, oogst ik hem, door de omliggende bladeren allemaal weg te .

Als we dat niet zouden doen zou ze het voorjaar gaan bloeien. Het blijkt een twee-jarig gewas te zijn. Wat doorgeschoten spruiten, kwijnende boerenkool en een paar vergeten preien. Dat zullen wel zo langzamerhand flinke boomstammen zijn, van die preien die je tot pap gekookt bij een kruimige aardappel en een gesudderde karbonade krijgt. Ik krijg dat van niemand ooit meer, hoewel ik het, als . Zij en hun verhaal doken per ongeluk op tijdens het diner van gisteravond.


In het gazon van een chique oud huis stonden verdwaald een paar preien. Ze stonden in bloem, zoals die op de foto, want ze waren doorgeschoten. Wijken kunnen eetbare tuinen worden.


Prei is een pittige, smaakvolle groente. Hoe moet je prei snijden, op welke manieren kun je het bereiden en wat zijn de beste recepten? Doorlevende prei , knolprei , parellook of… oerprei.


In het septembernummer van Seizoenen, het tijdschrift van Velt, brengt Luc Vanhoegaerden. Luc ging op zoek naar plantmateriaal en teeltinformatie over. Dat komt meestal door de enorme temperatuurschommelingen , en die hebben we dit jaar zeker. Maar hoe mooi wordt het dan hoedje petjepetje.


Als je dit proces volgt in de vaas met je fototoestel krijg je de mooiste.

Labels: eetbare bloemen, fotografie, prei. Ik schrok vandaag heel erg van de prei in de winkel. Normaal zit het voor verpakt en word er een kilo prijs berekend. Nu had ik doorgeschoten stelen, die ook al zacht werden. Maar in verhouding leek prei het enige wat redelijk betaalbaar was.


Ik zeg, leek, want voorbij de kassa bleek dat het opeens een stuks . Als we groente eten, dan eten we een deel van een plant. Bij sommige groenten eten we bijvoorbeeld de bladeren, zoals bij spinazie. Ja hoor eet ze gerust, maar snijd de uitlopers wel ruim uit.


Op plaatsen waar uitlopers groeien, zit namelijk de natuurlijke gifstof solanine. Deze stof breekt niet af tijdens koken. Je kunt er allerlei klachten van krijgen, zoals buikpijn, diarree of koorts. Maar dan moet je er wel heel veel van binnenkrijgen. Nooit meer op de composthoop gooien dus, die doorgeschoten prei en ui (en andere groente zoals kool, waarvan de bloemen ook heerlijk smaken).


Oogstrelend op je gerechten én: een uitje voor je smaakpapillen. Alle (sier)uitjes in je tuin zijn overigens eetbaar. De doorgeschoten sla eten we niet meer op. De smaak wordt er niet beter op en eigenlijk kunnen de doorgeschoten kroppen linea recta de composthoop op. Zonde… Gelukkig is er ook nog een andere optie, namelijk de sla aan de kippen voeren.


In andere woorden, ze beginnen te bloeien waarbij alle energie naar de bloem gaat in plaats van naar verse, zachte spinazieblaadjes. In het hart van de groene plantjes ontstaat opeens een bloem. De bloemen van kruiden daarentegen zijn wel eetbaar en smaken meestal licht naar het kruid.


De prei is een tweejarige plant die als eenjarige groente gekweekt wordt. Van de prei eten we voornamelijk de dikke witte schacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts