donderdag 14 april 2016

Bonsai ficus ginseng verliest bladeren

Ik heb gisteren al potgrond en voeding voor bonsaibomen gekocht. Zoals reeds gezeg een ficus houdt er niet van om veel verplaatst te worden. Ficus verliest veel bladeren ! Ik heb nu al een tijdje geen water meer gegeven, de aarde is ook heel droog maar nu is mijn bonsai boompje helemaal kaal.


Op het info papiertje staat een half giet emmertje afgebeel wat wil dit zeggen per dag een half liter water of per week ? Ik heb een half jaar geleden een soort bonsaï gekocht in de Lidl.

Ik geef voedsel en besproei de plant. Misschien is het bladverlies normaal ? Toegevoegd na uur: ginseng ficus. Hallo beste tuinvrienden heb een nieuwe plant gekocht hoor het is een BONSAI - FICUS GINSENG maar bij het kaartje is echt niet veel uitleg bij hoor. Ook namens mij, hartelijk dank.


Dat hoeft niet hoor, wij hadden ook problemen met onze ficus bonsai , blad werd bruin en viel uit. Ik ben er erg tevreden mee maar hij verliest veel bladeren , voornamelijk nieuwe bladeren (zie foto). Zie pot, dit is van één dag.


Als ik hem een klein tikje geef komen er zo weer uit vallen ( er liggen vaak nog veel losse blaadjes op de takken).

De ficus ziet er nog niet . Ik ben bang dat ik iets verkeerd doe en hij dood gaat. Ik weet dat ik hem niet mag verplaatsen en dat hij daarvan schrikt. Hij staat op een vaste plaats bij het raam. Niet te donker en niet te licht. Albert Heijn, supermarkten, bouwmarkten e. Snoei niet als de boom zeer krachtig aan de groei is, want dan is ook de sapstroom zeer krachtig en verliest de boom teveel sap bij overmatige snoei.


Wij hebben dus een oer-oude staan ( inmiddels bijna een meter hoog) met een stam van bijna 17cm breed. Dagelijks vallen er een tiental . Ik heb van deze en nog een ander soort bonsai. In een groene bui heb ik een bonsai gekocht bij de Lidl, ik ben er echt blij mee en hij staat op de schouw, maar hij verliest heel veel blad.


Teveel bladval echter is niet goed. Dit wordt meestal veroorzaakt door het geven van teveel of juist te weinig water. Meestal wordt de plant té nat gehouden. Verder zijn tocht, temperatuur, standplaats en voeding van invloed op bladval. Hier kan hij absoluut niet tegen.


Ik heb wel een ficus staan die gesnooid is als bonsai boompje, en die is van kale tak sinds februari omgetoverd tot mooi heldergroene boom. Sindsdien staat ie buiten en ziet . Bij zwoele temperaturen gaat hij namelijk graag op vakantie naar je terras.

Daarom is deze bonsai met zijn glimmende blaadjes Woonplant van de maand juli. Met name sommige bonsai rassen zijn vaak gevoelig voor de verkeerde zorg maatregelen. Fish and Wildlife ServiceInfluence of plant size and population on reproduction in American ginseng M.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts