donderdag 16 februari 2017

Magnolia bloeit 2 keer

De tweede bloei magnolia is wederom een feit. Mijn magnolia (tulpenboom of beverboom) staat weer in bloei. Dat gebeurt vaker maar dan hier en daar een bloemetje.


Maar nu zitter er echt veel bloemen in. En dat is voor de tweede keer dit jaar. Ik dacht aanvankelijk dat het aan het lange seizoen zou .

Volop in de bladeren, volop in bloei. Ik vind het een beetje vreemd. We hebben deze magnolia intussen een jaar of 8- zijn er misschien varianten die na hun tiende jaar twee keer per jaar bloeien ? Magnolia bloeit voor het 2de jaar alweer niet. Ik heb jaar geleden een mini magnolia info-icon stammetje gekocht bij het tuincentra. Nu is het een leuk klein boompje geworden die vol in het blad staat, maar dus nog geen bloem gespot.


Waar kan dit aan liggen? Ten tweede wil ik haar graag . Bij gunstige groeiomstandigheden bloeit deze inderdaad keer.

Beste Nelleke, goed dat je de grondsoort erbij vertelt. Vermeng de grond met veel tuinturf, ze houden van zure grond. Nu is hij al een paar keer lelijk gesnoeid geweest, doordat mijn buurman zegt last te hebben van de vallende bloembladen!


Wij wonen nu ruim jaar in het huis en het lijkt er op dat hij zijn beste tijd gehad heeft! Hij bloeit nog steeds tot 3x per jaar, maar valt vrij snel uit. Kan ik daar iets tegen doen, ik wil . Knip een of twee magnolia -bloemen af voor een lenteboeketje met vergeet-mij- nietjes en viooltjes (zie foto). De bladverliezende soorten bloeien vroeg in het voorjaar, . Omdat een magnoliaboom redelijk laag blijft en ook wat breed wordt overweeg ik ook om eventueel een andere boom te planten die ook in het voorjaar mooi bloeit en daarna een mooi blad ontwikkel maar die wat meer in de hoogte groeit dan in de breedte. Bij voorkeur een boom die niet te hoog wordt . Amerikaanse soorten: groeien meestal forser en hoger uit en bloeien meestal na de ontwikkeling van het blad.


Om te kunnen genieten van de bloei kan je best vroeg planten. Maak dus een voldoende groot plantgat en . Hij verliest zijn blad in de late herfst. Lekker geurende sierstruiken gedurende de winter.


Deze variëteit bloeit vaak twee keer per jaar en is vanwege de vorm, de kleur en het formaat van de bloemen, veel gebruikt om mee verder te kruisen. Beide benamingen hebben betrekking op twee verschillende bomen. Er is zelfs een wetenschappelijke studie over gepubliceerd door Dorothee.


De bloeitijd is door de enorme uitbarsting van van bloemknoppen wel wat beperkt, -weken.

Daar staat weer tegenover . Beste leden, mijn magnolia heeft veel uitlopers en kruinen. Is het verstandig om de magnolia te snoeien, de vraag is dan hoe en wanneer moet ik dat doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts