donderdag 29 maart 2018

Agave gezond

De siroop zit vol chemisch geraffineerde fructose en dat is ongezond. Agavesiroop is een gezond alternatief voor suiker. Er zijn nadelen, maar de voordelen zijn wat ons betreft belangrijk voor het kiezen voor agavesiroop.


Het is onder andere goed bij oedeem. Dat suiker schadelijke effecten heeft, is een van de weinige dingen waarover de meeste gezondheidsdeskundigen het eens zijn. En als iedereen dan ook nog wat anders aanraadt, wordt het natuurlijk helemaal een raadsel.

Dat is in ieder geval waar ik regelmatig tegenaan loop. Zo raadt de een agave siroop aan, de ander zweert bij ahorn siroop en persoon X blijft bij natuurlijke honing. Wat kun je nou het beste gebruiken als . Onlangs liep ik even binnen bij kennis W, ze had een vriendin op bezoek. Deze vriendin was sinds enige tijd ” gezond aan het doen“. Ik was voor haar best interessant, ze vuurde veel vragen op mij af.


Ze begon als vanzelf te kletsen. Dan gebruiken we toch gezond verklaarde suikervervangers? De agave is een plant die vooral voorkomt in Mexico.

Deze cactusachtige plant heeft vele soorten, zowel klein als meters hoog. Wanneer ze in bloei staan, komt er een hele lange stengel uit de plant waarin bovenaan kleine bloemen uitkomen. Ik zie veel recepten voorbij komen waarin mensen tafelsuiker vervangen door bijvoorbeeld kokosbloesemsuiker en daarmee claimen dat hun baksels gezond zijn.


En dan agave siroop gebruiken als zoetstof. Het wordt al jaren in gezondheidswinkels verkocht als een goed alternatief voor suiker. Het blijkt dat agavesiroop of agavestroop toch niet zo gezond voor je is. Agave siroop bestaat voor uit . Er is maar één ding waardoor het gezond lijkt. Voor je gezondheid hoef je ook deze suiker niet te gebruiken.


Het maakt je dik en kan tot diabetes, hart- en vaatziekten en andere aandoeningen leiden. Kunstmatige zoetstoffen zijn echter geen gezond alternatief, omdat je behoefte aan suiker door deze zoetmakers alleen maar verder toeneemt. Bovendien zijn veel van deze stoffen kankerverwekkend of hebben . Agave_americana_suleiman_8Deze natuurlijke zoetstof is sinds een aantal jaren een ware hype. Deze planten zijn eetbaar en zeer voedzaam.


Tot ongeveer een anderhalf jaar geleden gebruikte ik namelijk nog geregeld agavesiroop in recepten. Dit kwam omdat mijn therapeut agave aanraadde als vervanger voor suiker. Dit is mij ontzettend goed bevallen en hielp mij enorm bij het overstappen van bewerkte vulling naar gezonde , pure voeding.


De schadelijke effecten van suiker behoren tot de weinige dingen waar de meeste deskundigen het over eens zijn.

Maar toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn met die agave. En hier zit het probleem. Nu zal je misschien zeggen: “Fructose, dat zit toch ook in mijn appels en peren en bananen en …” Inderdaa maar om je een vergelijking te geven: . Van agavesiroop tot stevia: dit zijn de populairste alternatieven voor suiker. Maar hoe (on) gezond zijn ze echt? Steeds meer mensen grijpen naar alternatieven voor suiker om hun eten te zoeten.


Inmiddels zijn er zó veel alternatieven voor geraffineerde suiker dat we snappen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts