maandag 27 juni 2016

Hoe krijg je riet weg

Leer hoe jij je bomen of planten kunt snoeien op. Hoe dieper het water, hoe minder goed het riet daar groeit. Ook dit is mogelijk met een graafmachine.


Er zijn ook apparaten die in het water kunnen staan. De bodem van de vijver raakt langzaamaan vol met bla plantenresten, afval etc. Dit veroorzaakt vaak een dikke laag blubber.

Door dit weg te halen houd je de vijver. Besproei de blaadjes met de onkruidbestrijder en laat het geheel afsterven. Indien er nog nieuwe scheuten doorkomen dien je de behandeling te herhalen. Verschiet niet indien u deze behandeling dit maal toe moet uitvoeren. Of hoe pakken we dat best aan?


Esthetisch kunnen er bezwaren zijn, maar het is dus wel degelijk de bedoeling om het riet (en ander onkruid) te verwijderen. Dat jaarlijks wegschrapen , dat is niet zo simpel als het lijkt, het zijn dikke planten en daarbij moet je nog zien dat je jezelf niet pijnigt. In mijn tuin staat een bos riet met een oppervlakte van twee bij een halve meter.

Het groene riet wordt ongeveer drie meter hoog en moet ieder jaar aan de grond afgesneden worden, zo niet vliegen de dorre rietslierten de hele winter door de omgeving. Bamboe behoort tot de grasachtigen. Ik zou dit riet graag weg hebben uit de tuin, maar ik vrees dat ik nooit de wortelstokken ga kunnen verwijderen. In een hoek van onze moestuin groeit riet , we zijn nu zoveel mogelijk de stengels en de wortels (pff) aan het verwijderen. Iemand tips wat te doen als dat zo ver mogelijk klaar is?


Ik dacht: Het gedeelte waar tegels komen, worteldoek eronder om het te verstikken en waar de composthoop komt karton . Het probleem is dat het riet ook in de tuin en zelfs door de terrastegels gaat groeien. Zal wel diep moeten vrees ik, tenminste bij mij in de tuin zit ook altijd nog riet , ik heb ooit geprobeerd de wortels te verwijderen maar die zaten veel te diep. Zo houd ik het ook een beetje van de walbeschoeiing weg. Die zul je helemaal met wortel en al moeten uitgraven.


Ik had een bamboe soort waarbij de wortel horizontaal onder de grond groeide en vandaaruit krijg ik weer overal nieuwe scheuten. Bijna, maar niet helemaal! Met deze tips krijg je je tuin bamboevrij. Maar helemaal weg krijgen lukt niet op deze manier. Ik zag laatst een nuttig tv-program over waterzuivering, met oa een boer die een lekker perceeltje riet achter de stal had staan.


Sommige soorten worden nauwelijks hoger dan een gazonnetje dat een maaibeurt heeft moeten missen, andere groeien uit tot forse tuinzuilen van vier of vijf meter hoog. Onze studenten weten precies hoe ze de klus aan moeten pakken. Wij kunnen bamboe ook afvoeren met onze aanhanger, zodat u daar geen zorgen over heeft.

Ook bamboe begrenzen valt onder de mogelijkheden zodat de bamboe niet meer woekert door de rest van de tuin. Wilt u meer weten over wat wij voor u kunnen . Had m toen moeten snoeien maar t ging toen ook al snel vriezen. Nu wordt al het blad bruin en sommige scheuten zijn bovenin echt al dood.


Grond is hier heel erg zanderig, wel extra grond en potgrond bij wortels gegooid. Ik heb een perceel dat erg laag gelegen is en waar riet in voorkomt. Hoe krijg ik dat riet weg op een makkelijke manier (liefst geen grondbewerking)? Antwoord : Bestrijding van riet (Phragmites australis) in grasland. Riet in grasland komt vooral voor op natte plekken.


Het kan hierin een hardnekkig onkruid . Noodkreet van iemand op een ander forum. Weet niet waar die moet staan. Omdat ik weet dat het een geweldige . Riet , typisch Nederlands, toch verrassend. Na een periode met wind uit een vaste richting kunt u in een rietkraag zien hoe de plant zich staande houdt: alle bladeren wijzen in dezelfde richting.


Zo werkt ieder blad als een windvaan en draait bij harde wind gewoon weg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts