donderdag 13 juli 2017

Vetplanten stekken

Vetplanten blad stekken. Het is heel gemakkelijk, maar vereist geduld en soms een ideaal klimaat. In het engels: To propagate, propagation.


Wat ik zelf tot nu toe heb geprobeerd thuis of nog aan het proberen ben, ken je nog andere . De verzorging van cactussen en vetplanten. Start van een verzameling.

Voor iedereen zal er een andere reden zijn om met het verzamelen van succulenten te beginnen. Maar voor het grootste deel van ons begint het meestal met het krijgen van een stek bij een vriend of kennis. Ook zo dol op vetplanten ? Je hoeft ze niet telkens opnieuw te kopen, want er is een heel gemakkelijke manier om succulenten te vermeerderen! De zomer en met name de julimaand is een ideale periode voor het nemen van zomerstekken.


De jonge scheuten van vele planten zijn reeds mooi ontwikkeld maar nog niet verhout, ze stralen bovendien van groeikracht en vitaliteit. Voor kleine stekken volstaat een afbreekmesje (let wel, nieuwe afbreekmesjes even afspoelen met heet water en een beetje sop. Er zit nl. een olie-achtig laagje op ter bescherming tegen roestvorming).


Meer verhoute stekken wil het beste met een snoeischaar.

Als na het snijden het snijvlak rafelig is . Dat ik gek ben op cactussen en vetplanten , dat had ik al verteld. Ik weet niet waarom, maar ik vind ze fantastisch. In verband met hun verzorging, ben ik het één en ander gaan opzoeken, en toen stuitte ik op iets erg interessants: het stekken van vetplanten. En nu heb ik dus een nieuwe obsessie.


Op zich is het niet moeilijk om vetplanten te stekken , het duurt alleen erg lang. Normaliter kan je een vetplant uitstekend stekken door een volwassen blaadje af te breken en dat te stekken. Echter bij een Crassula, is het beter dat je een top stekje neemt, blaadjes stekken lukt minder gemakkelijk.


Wil je toch een blaadje stekken leg deze dan op een schoteltje, geef het geen water en na ongeveer een. In de categorie makkelijke planten of niet kapot te krijgen: de vetplant. Dit is de Aloë aristata. Vorige week was ik gezellig bij mijn oma en stond ik een vetplant die in het raam stond te bewonderen, wat een gave plant was dat! Helaas is die een paar dagen later uit het raam gevallen, waardoor een tak . Snijd een blad of bladrozet af.


Laat het blad een etmaal indrogen. Steek het dan in een potje met stekgrond. Druk de grond rondom de stek stevig aan zodat hij vaststaat. In alle woonmagazines zie je ze.

De cactussen en vetplanten (succulenten) maken een comeback! Groepjes cactussen of als solitaire plant. Een cactus is misschien saai, maar wel een plant voor het leven. En daardoor is het ook een duurzame plant. Veel planten doen het kortstondig en verpieteren snel.


Wij voegen regelmatig nieuwe soorten toe aan onze online winkel. Zorg voor voldoende licht. De meeste soorten zijn gemakkelijk op de vensterbank te kweken.


VERMEERDEREN: cactussen en vetplanten kan men zaaien of door stekken vermeerderen. De vermeerdering geschiedt door het verdeelen der plant, en ook door stekken , in het voorjaar, in de runkas: de stekken moeten, even als bij andere vetplanten , eenige dagen droog worden gehouden, alvorens te steken. Deze plant moet, in den zomer, slechts om de vier dagen begoten worden, en des winters naauwelijks .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts