donderdag 3 oktober 2019

Stopkraan zit vast

Er moet in de douche een kraan vervangen worden waarvoor het water afgesloten moet worden. Ik krijg echter met geen mogelijkheid de stopkraan in de meterkast. Bovendeel stopkraan vervangen - maatvoering? Goedendag,Wie weet hoe je een afsluitkraan van een watertoevoerleiding los kan krijgen.


Deze is vast gekalkt of wat dan ook. Dit is een schuine messing k.

Ik heb een leuke uitdaging thuis. Voor de meter zit nog een kraan, dit zit echter net zo vast. Een stopkraan is een kraan in een waterleidingtoevoer om de waterdoorlaat in deze leiding af te kunnen sluiten.


De stopkraan waarvan het bovendeel schuin geplaatst is ten opzichte van de leiding. Een stopkraan kan vast komen te zitten omdat deze vaak in normale omstandigheden weinig wordt gebruikt. Draai de spindel van de stopkraan helemaal open en daarna een slag terug.


Dat verkleint de kans dat de stopkraan “ vast ” komt te zitten. Als dat in de toekomst toch zou gebeuren kan je de kraan nog steeds een stukje links en rechtsom bewegen om de kraan weer .

Dat is de moer die om de steel zit. Voorkomen dat een gewone stopkraan vast gaat zitten voorkomt je door deze na het opendraaien een kwartslag terug dicht te zetten. Kruipolie en dergelijken richt in jouw geval weinig tot niets uit vrees ik.


Is het zo dat wanneer ik dat tapkraantje dichtmaak met een opzetstukje zegmaar, en hem dan opendraai, dat kleine tapkraantje ook verkapt als afsluiter voor mijn huis werkt? Of ben ik afhankelijk van de . In mijn meterkast heb ik een afsluitkraantje zitten voor een buitenkraan in de achtertuin. Voor een tientje heb je een nieuwe stopkraan. Met knelkoppeling is dat. Omdat ik in een appartement woon zit de stopkraan bij mij in de WC.


De warmwaterafsluitkraan voor de keukenkraan zit vast. Hij moet dicht want er komt een nieuwe keuken in. Er zit alleen een centrale afsluiting voor de hele flat (!). Je maakt het natuurlijk allemaal wel eens mee: een kraan die weerbarstig is, die vastzit van de kalk. Vaak worden de grote middelen ingezet: een sterke tang, soms een hamer, soms wordt er met een schroevendraaier in gepeuterd.


Maar dat zal de klus niet klaren. Meestal breng je op die manier meer schade aan, dan dat . Wanneer de moer erg vast zit , kun je een klein beetje kruipolie gebruiken, en voorzichtig aan de bovenkant van de kraan wrikken.

Het vervangen van een kraan is niet bijzonder ingewikkeld. Draai de stopkranen of (bij gebrek aan stopkranen ) de hoofdkraan dicht. Draai met een moersleutel en een waterpomptang de . Wel is het verstandig om twee maal per jaar alle stopkranen dicht te draaien en weer te openen.


Denk ook aan de hoofdkraan. De bedoeling hiervan is de stopkraan gangbaar te houden. Vaak kom ik in mijn werk tegen dat stopkranen muurvast zitten , en dus vervangen moet worden.


Als een stopkraan tijdens dichtdraaien . Alles zit erg vast gedraaid en vrees dat ik meer schade aanricht. Een simpele klus maar toch erg noodzakelijk. Bijgesloten een foto van de betreffende kraan.


Zeker de goedkopere wasmachinekranen kunnen zich dan gaan zetten, dat wil zeggen dat het binnenwerk zich op die manier vastzet in het huis. En dan kun je hem inderdaad niet meer open- of dichtdraaien. Of hij zit zo vast , dat je de spindel afbreekt. Het kraantje zelf kan je meestal ook makkelijkst met een steeksleutel vastzetten.


De kans dat de waterleiding zelf verstopt zit op die tak is minimaal denk ik? Loopt het nog zo traag, draai dan eens de desbetreffende kraan op de collector dicht, verwijder de stopkraan , en draai de kraan op de centrale . Aan het begin van elke afvoer zit een sifon of stankafsluiter, die altijd bereik- baar moet zijn om. Op elke stopkraan zit een aftapkraantje, waarmee u het water uit de leiding laat lopen.


Wanneer je stopkranen hebt zitten onder de wastafel kun je die afsluiten. Heb je geen stopkranen , sluit dan eerst de hoofdkraan af en draai de hoogste kraan in het huis open om al het water eruit te laten lopen. Vervolgens plaats je de kraan op de wastafel en draai je hem handvast. Bevestig nu de slangetjes voor . Vaak is het vervangen van het bovendeel van de stopkraan de oplossing. In het verleden hadden stopkranen altijd een bovendeel met een pakkingdrukker die op den duur ervoor zorgt dat de stopkraan vast komt te zitten.


Tegenwoordig zijn er de zogenoemde onderhoudsvrije stopkranen of bovendelen waardoor vastzitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts